USA:n alle 18-vuotiaiden maajoukkueen päävalmentajaNick Fohresiintyi median edessä tunteikkaana hävityn MM-finaalin jälkeen. Vaikka tappio kirvelikin, mies kertoi olevansa äärimmäisen ylpeä joukkueestaan.

Fohr ylisti myös MM-finaalin tasoa.

– Mielestäni tämä oli loistava peli kahden hienon joukkueen välillä. Se oli jännittävä ja sisälsi paljon tapahtumia. Pelaajilla oli myös hauskaa ja kaikki viihtyivät.

USA:n 4-6-tappioon päättynyt peli kääntyi Kanadan iskettyä kolme maalia viiden minuutin ylivoimalla. USA:n syntipukkina toimi hyökkääjäTrevor Connelly, joka otti idioottimaisen ulosajon päähän kohdistuneesta taklauksesta. Fohr ei vetänyt pelaajaansa kuitenkaan kölin ali.

– Lopussa oli tilanne, josta tuli iso jäähy. Sellaista sattuu jääkiekossa. Puhuin juuri joukkueen kanssa ja osa puheestani oli juuri siitä, että koskaan asiat eivät ole kiinni vain yhdestä tilanteesta. Meillä oli monia mahdollisuuksia toisessa erässä muun muassa James Hagensillä.

– Meillä oli myös muita mahdollisuuksia ottelussa repiä eroa ja ratkoa peliä. Se alleviivaa sitä, että koskaan asiat eivät ole kiinni yhdestä tilanteesta tai pelaajasta. Tämä on joukkuepeli ja mielestäni joukkueemme teki paljon hyviä asioita tänään. Ikävä kyllä hävisimme silti.

Fohr kertoi myös Connellyn olleen surun murtama.

– Trevor on valtavan pahoillaan. Hän pyysi anteeksi ainakin 15 kertaa. Yritin saada hänetkin ymmärtämään, että kaikki ei ole hänen vikansa. Tämä on joukkueasia ja hävisimme joukkueena.

Kysyttäessä Fohrin ajatuksia joukkueesta, joka hajoaa turnauksen päätteeksi osan pelaajista jatkaessa U20-ikäluokkaan, miehen silmäkulmaan nousi kyyneliä.

– Tämä joukkue on ollut valtavan hauska ja anteeksi, että olen hieman tunteellinen, mutta he ovat parhaita, koska ovat niin hauskoja.

– He tulivat töihin joka ikinen päivä ja kamppailivat lujasti. Jopa tänään, aivan loppuun saakka, he kamppailivat. Tulemme kuulemaan heistä tulevaisuudessa, ehkä heti jopa ensi vuonna alle 20-vuotiaiden MM-kisoissa.

Fohr uskoo pelaajiensa valoiseen tulevaisuuteen.

– Joukkueessa on todella hyviä pelaajia, joilla tulee olemaan suuri vaikutus siihen joukkueeseen. Heidän tulevaisuutensa tulee olemaan loistava. Olen innoissani kaikkien heidän puolesta.

Fohr halusi vielä lopuksi alleviivata joukkueensa upeutta.

– Koskaan ei ole kyse vain voitoista ja tappioista. Kyse on hyvänä ihmisenä ja joukkuekaverina olemisesta. Nämä nuorukaiset ovat loistavia, he pitivät yhtä loppuun saakka, jopa pelin loputtua. Olen todella ylpeä heidän teoistaan ja heidän kyvystään ryhmäytyä.

Lue myös:Mieletön näytös: Jääkiekon 18-vuotiaiden MM-kulta ratkesi – yksi nimi varasti show’n

LUE MYÖS: Suomalaishiihtäjä romahti totaalisesti – seuraukset olivat karut (UrheiluAreena.fi)