Riikka Honkanen, Erika Pykäläinen sekä Niklas ja Henrik Järvikare suuntasivat Etelä-Koreaan pistejahtiin alppihiihdon Far East Cupiin naisten päävalmentaja Nicolas Burtinin johdolla. Naisten tekniikkalajien ollessa muutaman viikon tauolla, päätti Suomen joukkueen valmennustiimi, että muutamat urheilijat lähtevät kiertämään continental -tasoisia osakilpailuja, jossa tavoitteena on laskea urheilijoiden FIS-pisteitä parempien lähtönumeroita tavoitellen.
– Tavoitteenamme on pitää kisavirettä yllä, saada onnistuneita kisasuorituksia ja ennen kaikkea alentaa FIS-pisteitä. Myös erilainen lumiolosuhde takaa monipuolisen harjoittelun Etelä-Koreassa, sanoo Burtin.
Ensimmäisessä osakilpailussa, jossa nähtiin suomalaisväriä, oli kerrassaan menestyksekäs. Riikka Honkanen laski voittoon suurpujottelun osakilpailussa. Erika Pykäläinen oli kilpailun 8:s.
Honkanen jätti taakseen Japanin Asa Andon (+0.20) ja Serbian Nevena Ignjatovicin (+0.49). Honkanen sai voitosta sata FEC-pistettä ja paransi FIS-pisteitä 16.36 pisteeseen.
Perjantaina varhain Suomen aikaan kilpaillussa pujottelussa Honkanen sijoittui kolmanneksi. Pykäläinen sijoittui pujottelussa 16:nneksi. Pujottelun voittoon laski Saksan Andrea Filser, toiselle sijalle Japanin Sakurako Mukogawa (+0.71) ja kolmantena Honkanen jääden 0.98 sekuntia kärjestä.
– Arkikielellä käännettynä tämä tarkoittaa, että Honkanen parantaa lähtönumeroaan huomattavasti seuraaviin FEC-osakilpailuihin ja isossa kuvassa myös maailman ranking parantuu, mikä parantaa maailmancupin lähtönumeroa, summaa alppihiihdon urheilujohtaja Tommi Viirret.
Miesten suurpujottelussaparhaasta suorituksesta vastasi Niklas Järvikare, joka oli kilpailun 17:s. Henrikin lasku päättyi ensimmäiseen kierrokseen. Pujottelussa kummankin veljeksen kisapäivä päättyi toisella kierroksella ulosajoon.
Lähde: Skisportin tiedote
Kuva: Marko Mäkinen
































