Suomen miesten salibandymaajoukkueen MM-kotikisataival jatkui voitokkaasti lauantaina. Yleisö kiritti Helsingin jäähallissa Suomen voittoon Ruotsista lukemin 7-3.

Ottelun alussa Nico Salo palkittiin ansiokkaasta peliurasta: Suomen kapteeni on näyttäytynyt komeat 75 kertaa maajoukkuepaidassa.

Ruotsin Kim Nilssonille tarjottiin rangaistuslaukauspaikkaa jo heti ottelun toisella peliminuutilla, mutta Suomen maalissa ollut Lassi Toriseva torjui maalin näyttävästi kumoten tilanteen päätteeksi vielä oman maalinsakin.

Suomalaisyleisö kannusti hurjasti omiaan ja Ville Lastikka teki maalin Juha Kivilehdon syötöstä. Ruotsi tasasi kahdeksan minuutin peliajan jälkeen 1-1 -tilanteeseen. Edellisessä ottelussa syöttöpisteen lunastanut Lastikka nosti kuitenkin Suomen pian takaisin johtoon helpon näköisellä maalilla.

Molemmat joukkueet osoittivat taituruuttaan hallita palloa nopeatempoisessa ottelussa. Heti ensimmäisessä erässä nähtiin erikoinen tilanne Kevin Haglundin työnnettyä Tatu Väänäsen päin Lassi Torisevaa, mistä seurasi torikokous. Lopulta jäähypenkiltä itsensä löysivät Ruotsin Ludwig Persson, mutta myös Suomen Oskari Heikkilä ja Tatu Väänänen väkivaltaisuuden vuoksi.

Toiseen erään lähdettiin vähintään yhtä hyvällä latauksella kuin ensimmäiseenkin erään. Maalipaikkaa haettiin pitkään, lopulta sen nappasi Kevin Haglund tuoden Ruotsin jälleen tasatilanteeseen.

Vastahyökkäykseen karannut Sami Johansson taituroi Suomelle 3-2-johdon, josta oli hyvä siirtyä toiselle erätauolle.

Kolmannessa erässä Lastikka tarjoili vuorostaan Mikko Leikkaselle komean maalintekopaikan ja Suomi siirtyi vahvempaan johtoasemaan. Ruotsi kuitenkin kavensi jälleen tekemällä 4-3-maalin. Eemeli Salinin upea rystylaukaus toi Suomelle kahden maalin johtoaseman.

Yli 7000-päinen yleisö nousi penkeistään kannustamaan Suomea viimeisten peliminuuttien ajaksi. Ruotsin yritys hakea kavennusta johti hattutempun taituroineen Ville Lastikan laukomaan pallon tyhjään maaliin. Otteluvoiton Suomelle sinetöi Salin viimeisellä peliminuutilla.

– Maltettiin ja odotettiin, olemme opetelleet vastustajan pelityyliä syksyn aikana käytyjen pelien aikana. Maalinteko tehtiin Ruotsille hankalaksi, maalivahti ja puolustus toimivat hyvin, päävalmentaja Petteri Nykky analysoi Suomen voittoa.

– Kovaa kun mennään, niin välillä rytisee. Varsinkin lopussa rytinäryhmä oli maalin edessä, vastustajalle tarjottiin palloa, jotta eivät pääse heti maalille. Jätkät olivat hyvin hereillä, Nykky jatkoi.

Voittajien sankari kehui kotiyleisöä.

– Mahtava fiilis pelata, yleisö oli hyvin mukana ja saimme sitä myöten tuotua tunteen peliin. Oli todella hieno ilta pelata, Lastikka kommentoi illan peliä.

Seuraavan pelinsä Suomi pelaa jo heti sunnuntaina Latviaa vastaan.

Lähde ja kuva: Salibandyliitto

LUE MYÖS: Krista Pärmäkoskesta revittiin otsikoita Venäjällä (UrheiluAreena.fi)