Lauri Markkanen on asunut Yhdysvalloissa jo 10 vuotta. Niistä yhdeksän Susijengin supertähti on luonut uraa koripallon ykkössarjassa NBA:ssa.
Markkanen, 29, varattiin Arizona yliopistosta NBA:han kesällä 2017 koko varaustilaisuuden seitsemäntenä valintana. Suomalainen päätyi Chicago Bullsiin, koska Minnesota Timberwolvesin kauppasi varausvuoronsa tuolloin.
Chicagosta Markkasen tie vei Cleveland Cavaliersin kautta Salt Lake Cityn seutuville Utah Jazziin. Utah on ollut Markkasen koti vuodesta 2022 lähtien.
Markkanen on ehtinyt nähdä 10 vuoden aikana paljon. Presidenttejäkin on ollut vallassa kolme: Barack Obama, Joe Biden ja Donald Trump, joka istuu vallassa jo toista kertaa.
Trumpin hallinto on jakanut kansaa kahtia vuosien varrella. Markkanen yrittää itse olla erillään Yhdysvaltojen politiikasta.
– Itse tykkään ehkä olla vähän tuosta politiikasta ja kaikesta tietämätön. En seuraa ja yritän olla stressaamatta siitä mitä tapahtuu sillä puolella. En ehkä tiedä itsekään koko Yhdysvaltojen tilanteesta, koska muuttanut osavaltiosta toiseen, Markkanen kertoi Susijengin mediatilaisuudessa.
Markkanen on kuitenkin havainnut Yhdysvalloissa asuessa yhden muuttuneen asian.
– Ehkä isoimpana mitä olen itse nähnyt, niin ne on kuitenkin pyrkinyt lisäämään turvallisuusjuttuja. Kuitenkin tuntuu, että on tapahtunut aika paljon kaikkea väkivaltaan liittyvää. Turvatoimissa olen ehkä nähnyt isoimman eron jokapäiväisessä elämässä, jyväskyläläinen totesi.
Joni Ahokas

































