Tšekkiläinen tennistähti Markéta Vondroušová on saanut neljän vuoden kilpailukiellon dopingrikkomuksen seurauksena.

Asiasta tiedotti tenniksen kansainvälinen antidopingelin ITIA maanantaina.

ITIA:n mukaan vuoden 2023 Wimbledon-voittaja kieltäytyi antamasta dopingnäytettä kotonaan joulukuussa 2025. Antidopingsääntöjen mukaan testistä kieltäytyminen rinnastetaan vakavaan dopingrikkomukseen.

Kuulemisessa Vondroušová perusteli toimintaansa stressillä ja heikolla mielenterveydellä. Lisäksi hän kertoi olleensa huolissaan omasta turvallisuudestaan tilanteen aikana.

Antidopingelin ei kuitenkaan pitänyt selitystä riittävänä.

ITIA perusteli ankaraa rangaistusta sillä, että testistä kieltäytymisestä määrättävän seuraamuksen tulee olla yhtä vakava kuin positiivisesta dopingnäytteestä annettavan rangaistuksen. Näin estetään tilanteet, joissa urheilija voisi yrittää välttää vakavamman seuraamuksen jättämällä näytteen antamatta.

26-vuotiaan Vondroušován viime vuodet ovat olleet vaikeita myös loukkaantumisten vuoksi. Hän on ollut kuluneella kaudella pitkään sivussa ensin polvivamman ja myöhemmin olkapäävamman takia.

Vondroušová nousi maailmanlaajuiseen kuuluisuuteen voittamalla Wimbledonin mestaruuden vuonna 2023. Hän on ollut urallaan WTA kaksinpelin maailmanlistalla parhaimmillaan kuudentena.